EUROPE IN THE SPOTLIGHT: ”The European Union through Youngsters’ Eyes”

Joi, 29 mai 2025, Centrul EUROPE DIRECT București și Institutul European din România, în parteneriat cu Centrul EUROPE DIRECT Gdańsk și Civitas University din Polonia, au organizat o nouă dezbatere în cadrul seriei online 𝐸𝑢𝑟𝑜𝑝𝑒 𝑖𝑛 𝑡ℎ𝑒 𝑆𝑝𝑜𝑡𝑙𝑖𝑔ℎ𝑡, cu tema: ”The European Union through Youngsters’ Eyes” / „Uniunea Europeană prin ochii tinerilor” / ”Unia Europejska oczami młodych ludzi”.

Un eveniment cu tineri, pentru tineri, în care au avut ocazia de a-și spune punctul de vedere cu privire la modul cum văd ei prezentul și viitorul Uniunii Europene.

Deschiderea evenimentului a fost realizată de Adela MUSTAȚĂ, coordonatorul EUROPE DIRECT București, care a prezentat misiunea centrului, activitățile organizate pentru a încuraja dialogul civic și rolul esențial pe care îl joacă tinerii în construirea viitorului european.

Moderarea dezbaterii a fost asigurată de Eliza VAȘ, coordonator Compartiment Studii, Institutul European din România, care a prezentat contextul în care se află tinerii europeni și provocările pe care le întâmpină: accesul la educație, locuri de muncă, participare civică și decizională. Aceasta a prezentat, de asemenea, câteva date relevante din *EU Youth Report* (aprilie 2025), care arată că în Uniunea Europeană există aproximativ 73 de milioane de tineri, o forță semnificativă care trebuie sprijinită și valorizată.

Invitatul special al evenimentului, Dr. Kerry LONGHURST, profesor Jean Monnet în cadrul Civitas University din Polonia, a prezentat tinerilor participanți repere cu privire la modul în care poate fi construit un cadru mai incluziv și reprezentativ pentru generațiile tinere în Uniunea Europeană. A fost abordată în mod clar ideea că tinerii nu sunt doar beneficiari, ci și actori activi în modelarea politicilor europene și în apărarea valorilor democratice.

În discursul său, Dr. Longhurst a explicat diferența dintre ceea ce reprezintă o responsabilitate directă a Uniunii Europene și ceea ce ține de competența statelor membre, evidențiind necesitatea unui nivel clar de responsabilitate în formularea politicilor publice. Totodată, dr. Longhurst a menționat impactul Brexitului asupra coeziunii europene, arătând cât de dificil a fost acest moment în istoria recentă a Uniunii. Aceasta a concluzionat prin accentuarea rolului cheie pe care îl au inovația, cercetarea și dezvoltarea în conturarea viitorului Europei, în special în contextul unei lumi în continuă schimbare, unde implicarea tinerilor devine esențială pentru o Europă mai unită, echitabilă și rezilientă.

În intervențiile lor, tinerii participanți au împărtășit audienței propriile opinii despre ce înseamnă Uniunea Europeană pentru ei:

Justyna Kampa (Polonia), studentă la Civitas University, a oferit o perspectivă tânără și optimistă asupra Uniunii Europene, evidențiind aspectele pe care le apreciază cel mai mult, precum libertatea de circulație, posibilitatea de a călători ușor între statele membre și introducerea noului pașaport european, care facilitează mobilitatea cetățenilor.

Andreea Bucurică (România), studentă în cadrul Universității Naționale de Apărare „Carol I” din București, a oferit o analiză amplă asupra fenomenului euroscepticismului și a impactului său asupra Uniunii Europene. Un alt subiect important abordat a fost securitatea europeană, în special în contextul războiului de agresiune al Rusiei împotriva Ucrainei. Totodată, a subliniat că securitatea nu trebuie privită exclusiv prin prisma apărării militare, ci ca un concept mult mai complex, care include dimensiuni politice, diplomatice, sociale, economice, energetice, ecologice și militare.

Lucia Casinos Lanchazo (Spania), studentă la Civitas University, a evidențiat în intervenția sa importanța oportunităților oferite de programele europene precum Erasmus+, subliniind cât de diferită este realitatea actualei generații față de cea a generațiilor anterioare. De asemenea, a amintit capacitatea Uniunii Europene de a exporta valori și standarde la nivel internațional, în special în domenii fundamentale precum drepturile omului și democrația.

Hana Dîrmon (România), elevă a Liceului Teoretic Internațional de Informatică București, a vorbit despre implicarea sa activă în proiectul EPAS (European Parliament Ambassador School), care a reprezentat o parte importantă a parcursului său educațional și civic. Prin acest program, și-a propus să inspire alți tineri să se conecteze cu valorile Uniunii Europene și să se implice în proiectele europene.

Ana-Maria Diță (România), studentă a Facultății de Jurnalism din cadrul Universității din București și colaborator al Pulse Z, a remarcat că implicarea tinerilor în dezbaterile cu tematică europeană este esențială și că, datorită apartenenței la Uniunea Europeană, aceștia pot beneficia de oportunități de studii și burse în statele membre UE.

Camelia Mitu (România), studentă la Școala Naționala de Studii Politice și Administrative din București, a abordat în intervenția sa câteva teme esențiale pentru viitorul Uniunii Europene, în special legătura dintre inteligența artificială și cultură, accentuând importanța prezervării identității culturale și a respectării principiilor etice în contextul utilizării tot mai extinse a tehnologiilor emergente.

Andrei Vasile (România), elev al  Liceului Teoretic Internațional de Informatică București, a evidențiat legătura profundă dintre democrație și educație în contextul Uniunii Europene, evidențiind faptul că atât UE, cât și SUA împărtășesc o viziune comună asupra modului în care democrația se manifestă printr-un sistem educațional solid.

Înregistrare video

Sari la conținut