
Tradus şi revizuit de IER (www.ier.ro)

CURTEA EUROPEANĂ A DREPTURILOR OMULUI
SECŢIA A TREIA

HOTĂRÂREA
din 19 noiembrie 2013

În Cauza Someşan şi Butiuc împotriva României
(Cererea nr. 45543/04)

Strasbourg

Hotărârea devine definitivă în condiţiile prevăzute la art. 44 § 2 din Convenţie. Aceasta poate suferi
modificări de formă.

În cauza Someşan şi Butiuc împotriva României,
Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), reunită într-o cameră compusă din: Josep

Casadevall, preşedinte, Alvina Gyulumyan, Corneliu Bîrsan, Ján Šikuta, Nona Tsotsoria, Kristina
Pardalos, Johannes Silvis, judecători, şi Santiago Quesada, grefier de secţie,

după ce a deliberat în camera de consiliu, la 22 octombrie 2013,
pronunţă prezenta hotărâre, adoptată la aceeaşi dată:

PROCEDURA

1. La originea cauzei se află o cerere (nr. 45543/04) îndreptată împotriva României şi depusă la
Curte conform art. 34 din Convenţia pentru apărarea drepturilor omului şi a libertăţilor fundamentale
(„Convenţia”) de către doi resortisanţi români, domnul Claudiu-Horaţiu Someşan („primul reclamant”)
şi doamna Gina-Ioana Butiuc („a doua reclamantă”) la 30 noiembrie 2004.

2. Reclamanţii sunt reprezentaţi de domnul A. Ş. Koloji, avocat în Oradea. Guvernul român
(„Guvernul”) a fost reprezentat de agentul guvernamental, domnul R.H. Radu, din cadrul Ministerului
Afacerilor Externe.

3. Reclamanţii au invocat, în special, o încălcare a drepturilor lor garantate de art. 8 din Convenţie.
4. La 5 iulie 2010, cererea a fost comunicată Guvernului.

ÎN FAPT

I. Circumstanţele cauzei

5. Reclamanţii s-au născut în 1969, şi, respectiv, 1971 şi locuiesc în Oradea.
6. Primul reclamant este jurnalist de profesie, şi la data publicării articolului care face obiectul

prezentei cauze, era redactor-şef la ziarul local Afaceri bihorene şi soţul celei de a doua reclamante.
7. La data de 29 mai 2002, un alt ziar local, Bihoreanul, a publicat pe prima pagină şi pe alte

câteva pagini un articol intitulat „Scandal sexual cu fiu de VIP-uri”. Articolul făcea trimitere la o relaţie
extraconjugală în care erau implicaţi primul reclamant şi o femeie, D.M. Autoarea articolului, G.L., a
scris că D.M. a vrut să pună capăt relaţiei, dar cei doi reclamanţi o hărţuiau. Au fost precizate detalii
privind un incident care ar fi fost pus la cale de cei doi reclamanţi, în care soţia lui C.I., fiul
preşedintelui unui club de fotbal (pretinsul VIP) l-ar fi prins pe acesta înşelând-o cu D.M. Fotografii
mari cu cei doi reclamanţi şi cu D.M., precum şi cu toate celelalte persoane menţionate în articol, au
apărut pe fiecare dintre cele cinci pagini ale articolului.

8. Articolul conţinea titluri scrise cu caractere mari, precum: „Scandal nemaivăzut în Oradea! Din
cauza obsesiei unui jurnalist cunoscut din Oradea pentru amanta sa, C.I., fiul preşedintelui echipei
naţionale de fotbal trebuie să îi dea explicaţii acum soţiei sale” şi „O căsătorie care a început cu
dreptul a fost ameninţată de un jurnalist pornit”; acestea au fost publicate sub o fotografie a
reclamantului. Un alt titlu, care ocupa toată pagina, era: „Fiul lui E.I. a fost victima unei înscenări
flagrante pusă la cale de un jurnalist obsedat de fosta lui amantă”. Sub o fotografie a reclamanţilor
scria: „Someşanii. Ea cocoşul, el găina, împreună doi vulturi”.

9. Sub titlul „D.M. despre Claudiu (primul reclamant)” au fost făcute următoarele remarci:

„D.M. spune despre Claudiu că este un om cu un caracter slab, care nu ştie ce vrea. Pentru că

http://www.ier.ro


pe de o parte, vrea să scape dintr-o căsnicie eşuată, iar pe de altă parte, rămâne blocat în ea.”

10. Articolul a inclus, de asemenea, câteva declaraţii ale lui D.M., puse în ghilimele, părţile
relevante fiind redactate după cum urmează:

„I-am spus să nu divorţeze pentru mine, ci să divorţeze doar dacă simte că asta ar trebui să
facă. Atâtea lucruri îngrozitoare s-au întâmplat în casa lui. În familia Someşan, Gina (cea de a
doua reclamantă) este şefa. Claudiu a venit la mine de mai multe ori plin de vânătăi şi zgârieturi.
Mi-a spus că ea îl bate de fiecare dată când se enervează. Şi tot cu ea a rămas! Şi când mă
gândesc că Gina m-a sunat o dată… să îmi spună să mă întorc la Claudiu, pentru că suferă, şi
ea nu vrea ca el să fie în starea asta din cauza mea. A spus că ea nu dorea resturile altcuiva.
Văd că acum s-a răzgândit… M-am îndrăgostit de el. Poate pentru că simţeam că era prins într-o
căsnicie nefericită.”

11. Sub titlul „Tratament pentru boli venerice”, articolul conţinea presupuse declaraţii date de primul
reclamant, dar fără ghilimele, după cum urmează:

„Claudiu susţine că în urma relaţiilor sexuale pe care le-a avut cu fosta lui amantă, D.M., a
contractat o boală venerică, pe care i-a transmis-o şi soţiei lui, şi a fost nevoit să plătească zece
milioane de lei pentru tratament.”

12. Sub titlul „Afacerişti bihoreni…” erau menţionate următoarele:

„Fost reporter la Jurnalul de dimineaţă, până când s-a închis în 1994, Claudiu Someşan a lucrat
o perioadă la TVS. Acuzat de practici concurenţiale neloiale, deoarece îşi făcea singur
publicitatea, s-a întors la fosta lui redacţie. În 1999 a înfiinţat… Afaceri Bihorene. Ziarul, unde
ocupă funcţia de redactor şef, conţine exclusiv ştiri economice şi articole publicitare, genul de
articole pe care le scria Someşan înainte...”

13. Reclamanţii au depus o plângere penală împotriva lui D.M. şi a jurnalistului G.L. pentru insultă
şi calomnie întemeiată pe art. 205 şi 206 C. pen. Reclamanţii au susţinut că articolul a fost publicat de
un ziar concurent pentru a-i distruge imaginea şi reputaţia primului reclamant şi reputaţia ziarului
acestuia. Aceştia au solicitat 500.000.000 lei cu titlu de despăgubire pentru prejudiciul moral.

14. La 12 mai 2003, Judecătoria Oradea a respins plângerea reclamanţilor şi capătul de cerere
referitor la despăgubiri. Curtea a hotărât că declaraţia jurnalistei indica faptul că aceasta nu intenţiona
să îl insulte sau să îl calomnieze pe reclamant, şi că a publicat doar fapte pe care le-a verificat
anterior, stabilind, în urma discuţiilor atât cu reclamantul Claudiu Someşan, cât şi cu D.M., că aceste
fapte erau reale. Cu privire la D.M., instanţa a citat părţi relevante din declaraţia acesteia, din care
reieşea faptul că jurnalista o contactase pentru a verifica veridicitatea presupuselor informaţii obţinute
de la Claudiu Someşan, şi că toate lucrurile pe care aceasta i le-a comunicat jurnalistei erau
adevărate.

15. Reclamanţii au introdus apel împotriva acestei hotărâri în faţa Tribunalului Bihor, şi la 2 iunie
2004, apelul acestora a fost respins şi hotărârea Judecătoriei Oradea a fost confirmată. Judecătorul
M.A.C. a formulat o opinie separată a hotărârii apelate, declarând că instanţa a evaluat în mod eronat
probele, şi că materialele publicate au dezvăluit intenţia jurnalistei de a le aduce atingere reputaţiilor
reclamanţilor, din moment ce articolul nu a adus nicio contribuţie pozitivă pentru societate. Judecătorul
a făcut următoarele observaţii:

“ ...obiectul explicit al articolului în cauză nu contribuie la dezbaterea unei chestiuni de interes
public, ci conţine afirmaţii privind viaţa privată şi de familie a unor indivizi; acest lucru constituie
clar vizarea unor oameni particulari care nu deţin funcţii publice, astfel depăşind limita de
toleranţă admisă pentru politicieni sau pentru cei din viaţa publică…”

16. La o dată necunoscută după publicarea articolului, reclamanţii au divorţat.

II. Dreptul intern relevant

17. Dispoziţiile interne relevante din Codul civil şi din Codul penal privind insulta şi calomnia,
precum şi răspunderea civilă delictuală, în vigoare la momentul faptelor, cu modificările ulterioare din
legislaţie, sunt prezentate în hotărârea Timciuc împotriva României (nr. 28999/03, pct. 95-97, 12
octombrie 2010).

ÎN DREPT



I. Cu privire la pretinsa încălcare a art. 8 din Convenţie

18. În temeiul art. 6 § 1, art. 8 şi art. 10 din Convenţie, reclamanţii s-au plâns de faptul că
publicarea articolului în cauză le-a încălcat dreptul la reputaţie, un drept pe care instanţele interne nu
au reuşit să îl protejeze. Curtea reiterează că are competenţa de a realiza o încadrare în drept a
faptelor cauzei, şi astfel ia act de faptul că aceste capete de cere de mai sus trebuie examinate în
temeiul art. 8 din Convenţie (a se vedea Timciuc, citată anterior, pct. 140).

Art. 8 din Convenţie este redactat după cum urmează:

„1. Orice persoană are dreptul la respectarea vieţii sale private şi de familie, a domiciliului său şi
a corespondenţei sale.

2. Nu este admis amestecul unei autorităţi publice în exercitarea acestui drept decât în măsura
în care acest amestec este prevăzut de lege şi dacă constituie o măsură care, într-o societate
democratică, este necesară pentru securitatea naţională, siguranţa publică, bunăstarea
economică a ţării, apărarea ordinii şi prevenirea faptelor penale, protejarea sănătăţii sau a
moralei, ori protejarea drepturilor şi libertăţilor altora.”

A. Cu privire la admisibilitate

19. Curtea constată că prezenta cerere nu este în mod vădit nefondată în sensul art. 35 § 3 din
Convenţie. În continuare, constată că nu prezintă niciun alt motiv de inadmisibilitate. Prin urmare, este
necesar să fie declarată admisibilă.

B. Cu privire la fond

20. Reclamanţii au susţinut că articolul publicat la 29 mai 2002 în ziarul Bihoreanul conţinea
afirmaţii neadevărate şi calomnioase despre vieţile lor private, astfel distrugându-le reputaţia. În plus,
când instanţele naţionale le-au examinat cererea, acestea nu au luat în considerare faptul că cei doi
nu erau în viaţa publică, şi afirmaţiile făcute în articol nu erau o chestiune de interes public.

21. Guvernul a susţinut că instanţele naţionale au efectuat o examinare amănunţită a plângerii
reclamanţilor şi a celorlalte probe disponibile, şi, cântărind dreptul reclamanţilor la protecţia vieţii lor
private împotriva dreptului la libertatea de exprimare, au acordat prioritate acestuia din urmă.

22. Curtea constată că reclamanţii nu s-au plâns de o acţiune a statului, ci de faptul că statul nu le-
a protejat reputaţia de o ingerinţă a unui terţ. În acest context, Curtea reiterează că, deşi obiectul art.
8 este, în principal, acela de a apăra persoanele particulare împotriva actelor arbitrare ale autorităţilor
publice, acesta nu se limitează la a obliga statul să se abţină de la asemenea ingerinţe: pe lângă
acest angajament negativ fundamental, pot exista obligaţii pozitive inerente respectării efective a vieţii
private sau de familie. Aceste obligaţii pot implica adoptarea unor măsuri desemnate să asigure
respectarea vieţii private şi de familie, chiar în sfera relaţiilor dintre indivizi. [a se vedea Odièvre
împotriva Franţei (MC), nr. 42326/98, pct. 40, 13 februarie 2003 şi Dickson împotriva Regatului Unit
(MC), nr. 44362/04, pct. 70, 4 decembrie 2007].

23. Curtea consideră că prezenta cauză se încadrează în obligaţiile pozitive ale statului, sub
incidenţa art. 8, pentru a asigura respectarea efectivă a dreptului reclamanţilor la viaţă privată, în
special dreptul la protejarea reputaţiei acestora. În această privinţă, Curtea reiterează că a fost deja
stabilit în jurisprudenţa sa recentă faptul că sensul termenului „viaţă privată” se extinde şi la aspecte
precum identitate personală şi reputaţie (a se vedea Pfeifer împotriva Austriei, nr. 12556/03, pct. 35,
15 noiembrie 2007; Petrina împotriva României, nr. 78060/01, pct. 27-29 şi 34-36, 14 octombrie 2008;
şi Timciuc, citată anterior, pct. 143).

24. Principala problemă în speţă este dacă statul, în contextul obligaţiilor pozitive prevăzute la art.
8, a reuşit să realizeze un echilibru echitabil între dreptul reclamantului la protecţia reputaţiei sale,
acest lucru fiind un element al „vieţii private”, şi dreptul celeilalte părţi la libertatea de exprimare
garantată la art. 10 din Convenţie (a se vedea Von Hannover împotriva Germaniei, nr. 59320/00, pct.
57, 24 iunie 2004, cu trimiterile suplimentare şi Pfeifer, citată anterior, pct.38). Curtea reiterează că în
cazul în care exercitarea echilibrului a fost asumată de autorităţile naţionale, în conformitate cu
criteriile stabilite în jurisprudenţa Curţii, aceasta ar impune motive puternice pentru a-şi substitui
punctul de vedere în favoarea punctului de vedere al instanţelor naţionale. [a se vedea MGN Limited
împotriva Regatului Unit, nr. 39401/04, pct. 150 şi 155, 18 ianuarie 2011 şi Palomo Sánchez şi alţii
împotriva Spaniei, (MC) nr. 28955/06, 28957/06, 28959/06, 28964/06, pct. 57, 12 septembrie 2011, şi
Von Hannover împotriva Germaniei (nr. 2) (MC), nr. 40660/08 şi 60641/08, pct. 107,CEDO 2012]. În
echilibrul dintre dreptul la libertatea de exprimare şi dreptul la respectarea vieţii private, în cazul de
faţă, Curtea va lua în considerare următoarele criterii relevante prevăzute în jurisprudenţa acesteia.



25. Un criteriu iniţial fundamental este contribuţia făcută de articolele sau fotografiile publicate în
presă pentru o dezbatere de interes general, cum ar fi politică, crime, sport sau arta spectacolului [a
se vedea Von Hannover, citată anterior, pct. 60; White împotriva Suediei. nr. 42435/02, pct. 29, 19
septembrie 2006; şi Axel Springer AG împotriva Germaniei (MC), nr. 39954/08, pct. 90, 7 februarie
2012, cu trimiterile suplimentare]. Zvonurile privind problemele maritale ale unui preşedinte al
Republicii sau problemele financiare ale unui cântăreţ celebru nu trebuie să fie considerate probleme
de interes general [a se vedea Standard Verlags GmbH împotriva Austriei (nr. 2), nr. 21277/05, pct.
52, 4 iunie 2009, şi Hachette Filipacchi Associés (ICI PARIS) împotriva Franţei, nr. 12268/03, pct. 43,
23 iulie 2009]. În plus, Curtea a constatat înainte că nu există un interes public ce ar putea justifica
publicarea de informaţii privind starea de sănătate a unei persoane sau viaţa sexuală a acesteia,
acestea fiind considerate ca având un caracter strict privat şi astfel intră sub incidenţa art. 8 din
Convenţie (a se vedea Biriuk împotriva Lituaniei, nr. 23373/03, pct. 39-42, 25 noiembrie 2008).

26. În prezenta cauză, articolul publicat la 29 mai 2002 în ziarul Bihoreanul descria relaţia
extraconjugală a unui redactor care lucra la un ziar privat, primul reclamant, precum şi relaţia acestuia
cu soţia sa, cea de a doua reclamantă, şi includea observaţii făcute în legătură cu starea acestora de
sănătate. Articolul includea, de asemenea, declaraţii satirice privind caracterele reclamanţilor, făcute
de jurnalistă, precum: „Someşanii. Ea cocoşul, el găina, împreună doi vulturi”, sau clasificarea primului
reclamant ca un jurnalist supărat care era „obsedat de fosta lui amantă”. Curtea constată în
continuare că instanţele interne nu au făcut nicio evaluare pentru a stabili dacă materialul publicat era
de interes public, ci s-au concentrat pe alte aspecte ale cazului, cum ar fi dacă ceea ce s-a publicat a
fost adevărat, sau dacă a existat intenţia de a îi calomnia pe reclamanţi. Chiar şi atunci, aceste
aspecte nu erau analizate în contextul general al cauzei, ci doar în lumina declaraţiei jurnalistei (a se
vedea supra, pct.14).

27. Rolul sau funcţia persoanei în cauză şi natura activităţilor care erau subiectul articolului
constituie un alt criteriu important, legat de cel precedent. În acea privinţă, Curtea a hotărât anterior că
trebuie făcută o distincţie fundamentală între raportarea problemelor de fapt care pot contribui la o
dezbatere într-o societate democratică, de exemplu privind politicienii care îşi exercită funcţiile oficiale
şi raportarea detaliilor privind viaţa privată a unui individ care nu exercită asemenea funcţii, cu singurul
scop de a satisface curiozitatea publică (a se vedea Von Hannover, citată anterior, pct. 63 şi 65, şi
Standard Verlags GmbH, citată anterior, pct. 47 şi 53). În cazul din urmă, libertatea de exprimare
impune o interpretare mai strictă. [a se vedea Von Hannover, citată anterior, pct. 66, şi Hachette
Filipacchi Associés (ICI PARIS), citată anterior, pct. 40].

28. Curtea observă că reclamanţii din prezenta cauză sunt redactorul-şef al unui ziar local privat şi
soţia sa. De asemenea, aceasta observă că instanţele naţionale nu au făcut nicio evaluare în urma
căreia să ajungă la concluzia că cei doi erau persoane publice, ci s-au limitat la citarea declaraţiei
jurnalistei conform căreia primul reclamant era o persoană publică. Instanţele naţionale nu au
menţionat şi nu au evaluat în niciun fel situaţia celei de a doua reclamante. În această privinţă, Curtea
consideră că opinia separată a judecătorului M.A.C., din cadrul Judecătoriei Bihor, care a făcut o
analiză extensivă a situaţiei reclamanţilor şi a constatat că aceştia nu puteau fi consideraţi persoane
publice, şi că nu a fost demonstrat în cauză faptul că materialele publicate privindu-i pe ei, chiar dacă
acestea erau adevărate, erau de interes public. (a se vedea supra, pct. 15).

29. Nu există dubii că articolul contestat a adus o atingere deosebit de gravă onoarei şi reputaţiei
reclamanţilor, fapt ce a provocat daune integrităţii psihologice şi vieţii private a acestora [a se vedea,
mutatis mutandis, A. împotriva Norvegiei, nr. 28070/06, pct. 64, 9 aprilie 2009, Mikolajová împotriva
Slovaciei, nr. 4479/03, pct. 55, 18 ianuarie 2011, şi Roberts şi Roberts împotriva Regatului Unit,
(dec.), nr. 38681/08, pct. 40-41, 5 iulie 2011]. Prin urmare, având în vedere cele de mai sus, Curtea
nu este convinsă de faptul că instanţele naţionale i-au acordat suficientă importanţă problemei dacă
articolul a contribuit sau nu la o dezbatere de interes general şi dacă reclamanţii ar fi trebuit să fie
consideraţi persoane publice. Nu e intenţia Curţii să speculeze asupra rezultatului procedurii interne a
prezentei cauze sau dacă ar fi trebuit sau nu să fie condamnată o persoană de către instanţele
naţionale. Cu toate acestea, Curtea consideră că instanţele naţionale nu au echilibrat cu atenţie
dreptul jurnalistei la libertatea de exprimare cu dreptul reclamanţilor la respectarea vieţii private.

30. Consideraţiile precedente sunt suficiente pentru a permite Curţii să concluzioneze că, prin
urmare, a fost încălcat art. 8 din Convenţie.

II. Cu privire la aplicarea art. 41 din Convenţie

31. Art. 41 din Convenţie prevede:

„Dacă Curtea declară că a avut loc o încălcare a Convenţiei sau a protocoalelor sale şi dacă
dreptul intern al înaltei părţi contractante nu permite decât o înlăturare incompletă a consecinţelor
acestei încălcări, Curtea acordă părţii lezate, dacă este cazul, o reparaţie echitabilă”.



A. Prejudiciu

32. Primul reclamant a solicitat 1.600 euro (EUR) despăgubire pentru prejudiciu material, constând
în lipsa unui venit pentru o perioadă de şaisprezece zile în care nu a avut posibilitatea să lucreze,
deoarece a fost nevoit să se pregătească pentru a participa la proces în faţa instanţelor naţionale.
Reclamanţii au solicitat câte 20.000 EUR fiecare cu titlu de despăgubire pentru prejudiciul moral,
susţinând că publicarea articolului în cauză a dus la divorţul acestora, şi că atât reputaţiile lor, cât şi
relaţiile cu alte persoane le-au fost prejudiciate în mod iremediabil.

33. Guvernul a susţinut că nu a existat nicio legătură între pretinsa încălcare şi despăgubirile
solicitate cu titlu de prejudiciu material. Cu privire la prejudiciul moral, acesta a considerat că sumele
solicitate erau excesive, şi că o constatare a încălcării ar constitui, în speţă, o reparaţie suficientă
pentru reclamanţi.

34. Curtea nu identifică nicio legătură de cauzalitate între încălcarea constatată şi prejudiciul
material pretins; prin urmare, respinge acest capăt de cerere. Pe de altă parte, Curtea admite că lipsa
protejării reputaţiilor reclamanţilor împotriva articolului calomnios în cauză trebuie să le fi cauzat
suferinţă. Pronunţându-se în echitate, Curtea acordă fiecărui reclamant 4.500 EUR cu titlu de
despăgubire pentru prejudiciul moral.

B. Cheltuieli de judecată

35. Primul reclamant a solicitat, de asemenea, 375 EUR pentru rambursarea cheltuielilor de
reprezentare juridică efectuate în faţa instanţelor naţionale şi 2.000 EUR pentru reprezentare în faţa
Curţii. Primul reclamant a solicitat, de asemenea, 1.218,14 EUR dobândă pentru cheltuielile efectuate,
menţionate mai sus.

36. Guvernul a solicitat Curţii să respingă cererea reclamanţilor ca fiind nefondată şi, în orice caz,
excesivă şi fără vreo legătură cu pretinsa încălcare.

37. Potrivit jurisprudenţei Curţii, un reclamant are dreptul la rambursarea cheltuielilor de judecată
numai în măsura în care s-a stabilit caracterul real, necesar şi rezonabil al acestora. În prezenta
cauză, ţinând seama de lipsa documentelor relevante justificative pentru plata cheltuielilor solicitate,
şi, în lumina principiilor ce reies din jurisprudenţa sa, Curtea respinge această cerere. (a se vedea
Alkaya împotriva Turciei, nr. 42811/06, pct. 48, 9 octombrie 2012).

C. Dobânzi moratorii

38. Curtea consideră necesar ca rata dobânzilor moratorii să se întemeieze pe rata dobânzii
facilităţii de împrumut marginal, practicată de Banca Centrală Europeană, majorată cu trei puncte
procentuale.

Pentru aceste motive,
în unanimitate,

Curtea

1. declară cererea admisibilă;

2. hotărăşte că a fost încălcat art. 8 din Convenţie;

3. hotărăşte:
a) că statul pârât trebuie să plătească fiecărui reclamant, în termen de trei luni de la data
rămânerii definitive a hotărârii, în conformitate cu art. 44 § 2 din Convenţie, suma de 4.500 EUR
(patru mii cinci sute de euro), care trebuie convertită în moneda statului pârât la rata de schimb
aplicabilă la data plăţii, pentru prejudiciul moral, plus orice sumă ce poate fi datorată cu titlu de
impozit;
b) că, de la expirarea termenului de trei luni menţionat anterior şi până la efectuarea plăţii, aceste
sume trebuie majorate cu o dobândă simplă, la o rată egală cu rata dobânzii facilităţii de împrumut
marginal practicată de Banca Centrală Europeană, aplicabilă pe parcursul acestei perioade şi
majorată cu trei puncte procentuale;

4. Respinge cererea reclamanţilor de acordare a unei reparaţii echitabile pentru celelalte capete de
cerere.



Redactată în limba engleză, apoi comunicată în scris, la 19 noiembrie 2013, în temeiul art. 77 § 2
şi art. 77 § 3 din Regulamentul Curţii.

Santiago Quesada Josep Casadevall
Grefier PREŞEDINTE


