
Tradus şi revizuit de IER (www.ier.ro)

Secţia a treia

DECIZIE

Cererea nr. 3466/2003 prezentată de Petre TĂNĂSOAICA împotriva României

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), reunită la 13 decembrie 2011
într-o cameră compusă din Josep Casadevall, preşedinte, Alvina Gyulumyan, Egbert Myjer,
Ineta Ziemele, Luis López Guerra, Mihai Poalelungi, Kristina Pardalos, judecători,
şi Santiago Quesada, grefier de secţie,

având în vedere cererea menţionată anterior, introdusă la 7 ianuarie 2003,
având în vedere decizia preşedintelui Camerei de a-l desemna pe Mihai Poalelungi în

calitate de judecător ad hoc (art. 26 § 4 din convenţie şi art. 29 § 1 din Regulamentul Curţii,
în urma abţinerii lui Corneliu Bîrsan, judecător ales să reprezinte România (art. 28 din
Regulamentul Curţii),

având în vedere observaţiile prezentate de guvernul pârât şi cele prezentate ca răspuns
de reclamant,

după ce a deliberat în acest sens, pronunţă următoarea decizie:

În fapt

1. Reclamantul, Petre Tănăsoaica, este resortisant român, s-a născut în 1955 şi
locuieşte în Călimăneşti. El este reprezentat în faţa Curţii de O. Cernăianu, avocat la Râmnicu
Vâlcea. Guvernul român („Guvernul”) este reprezentat de agentul guvernamental, Răzvan-
Horaţiu Radu, din cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

A. Circumstanţele speţei

2. Faptele cauzei, astfel cum au fost expuse de către părţi, se pot rezuma după cum
urmează:

1. Istoricul cauzei

3. Reclamantul, jurnalist de profesie, a publicat într-un ziar local patru articole
intitulate „Iţe şi fiţe la H.” în care a prezentat situaţia generată de un incident dintre D.O.,
noul preşedinte-director general al uzinei H., şi S.G., fostul director general al aceleiaşi
întreprinderi. Cele patru articole au urmat unui articol scris de acelaşi ziarist ce critica
privatizarea unor societăţi de stat din judeţul Vâlcea.

2. Articolele incriminate

4. Într-un prim articol publicat la 22 ianuarie 2002, reclamantul a răspuns unei critici
făcute de D.O., după publicarea articolului privind privatizarea uzinelor de stat,



„[...] şi cum nu există pădure fără uscături, trebuia să existe şi o reacţie negativă, singura de altfel, cea
a directorului societăţii H., un anume M. D.O., pe care nu am avut ocazia să îl cunoaştem, dar despre care am
auzit multe. De rău, desigur, căci nu a făcut nimic bun. Astfel, dl. D.O. poartă răspunderea morală a plecării
dlui S.G. care era directorul societăţii H., precum şi a personalului tehnic, cel care l-a ajutat să redreseze uzina,
care s-a îndreptat timp de doisprezece ani spre faliment. [...]”

5. La 23 ianuarie 2002, reclamantul a publicat un al doilea articol în care a criticat
conducerea societăţii H.:

„Interesul nu este să se ştie cum îşi foloseşte dl. L.P. (patronul) banii, ci faptul că, dacă uzina pe care a
cumpărat-o dă faliment, mulţi angajaţi vor rămâne fără loc de muncă. Ne putem aştepta la aşa ceva dacă, pe
lângă intrigile al căror obiect a fost inginerul S.G., această uzină este condusă de un director mai rău decât şi-
ar fi imaginat vreodată patronul său. Şi ofer doar un exemplu care are ca protagonist tot pe dl. D.O. […].
Acesta a abuzat de o societate germană, care l-a angajat în calitate de reprezentant în România. I s-a cumpărat
o maşină de serviciu şi a avut toată libertatea pentru a se ocupa de afacere. Câteva luni mai târziu, societatea
era pe punctul de a da faliment, dl. D.O. fiind concediat.”

6. Într-un al treilea articol apărut la 24 ianuarie 2002, reclamantul a spus:

„La 7 ianuarie, anul trecut, directorul societăţii H., D.O., a organizat o şedinţă „turbată” la care i-a
informat pe participanţi că avea puterea de a concedia angajaţii cât timp S.G. era director. Mai mult, el a
afirmat că vrea să închidă uzina, să concedieze toţi angajaţii şi să angajeze noi muncitori, oameni care să-i fie
loiali. De parcă muncitorilor – căci despre ei este vorba – nu le place să aibă un loc de muncă şi să câştige un
salariu. În articolul de ieri am menţionat că salariile muncitorilor au scăzut cu 10% în lunile noiembrie şi
decembrie, imediat ce S.G. a demisionat. Acest lucru ar fi trebuit să constituie un semnal de alarmă pentru
patron, pentru că se petrecea ceva în contabilitatea societăţii. Şi documentele, dacă vor fi verificate cândva,
atestă faptul că, în lunile menţionate, au existat pierderi. Nu foarte importante, este adevărat, numai de un
miliard de lei în fiecare lună! Situaţia ar putea scăpa de sub control şi, dacă trebuie să continue cu D.O., uzina
ar putea ajunge rapid în situaţia în care se afla acum doi ani, cu pierderi catastrofale; muncitorii vor pierde
astfel orice speranţă şi oraşul Râmnicu Vâlcea va trebui să şteargă de pe harta economică o societate care a
avut o reputaţie, apoi a pierdut-o, dar a recâştigat-o cu ajutorul inteligenţei manageriale a inginerului S.G.
[…].”

7. La 25 ianuarie 2002, reclamantul a publicat un ultim articol pe acest subiect. A
concluzionat astfel:

„[…] unsprezece luni uzina a funcţionat bine, iar după plecarea lui S.G., marele maestru aflat la
guvernare – nu [mai] spunem «conducere» căci nu ştim ce înseamnă –, inginerul D.O. a instaurat un climat de
teroare în uzină. Nimeni nu avea dreptul să vorbească, nici să-şi susţină punctul de vedere. Am scris aceste
articole pentru nu ştim ce intenţie are patronul L.P. pentru viitorul uzinei pe care a cumpărat-o cu ajutorul, din
nou, al lui S.G. […] Cei care cunosc ce caracter are D.O. au încercat să evite orice confruntare. Este şi cazul
unui inginer, C.P., mai bine înzestrat de soartă, care a prevăzut, chiar din prima zi, problemele pe care le va
avea cu noul director general. […]”

3. Plângerea penală cu constituirea de parte civilă formulată împotriva reclamantului

8. La 29 ianuarie 2002, D.O. a formulat o plângere penală pentru insultă şi calomnie
împotriva reclamantului. A solicitat, de asemenea, 8 miliarde lei („ROL”) ca despăgubiri. În
faţa Judecătoriei Râmnicu Vâlcea, a pretins că cele patru articole publicate de reclamant au
adus atingere onoarei şi reputaţiei sale în calitate de director general al societăţii H.

9. Prin hotărârea din 16 aprilie 2002, Judecătoria Râmnicu Vâlcea l-a condamnat pe
reclamant cu suspendarea executării pedepsei pentru săvârşirea infracţiunii de insultă şi l-a
obligat la plata unei amenzi penale de 7 milioane ROL, respectiv 224 EUR. Prin aceeaşi
hotărâre, instanţa l-a achitat pe reclamant pentru calomnie. În cele din urmă, reclamantul a
fost obligat, solidar cu redacţia ziarului local, la plata a 10 milioane lei, respectiv 320 EUR,
cu titlu de prejudiciu moral, şi 6 milioane lei, respectiv 190 EUR, cu titlu de cheltuieli de
judecată.

10. Instanţa a considerat, după examinarea documentelor şi audierea martorilor, că



reclamantul a reuşit să facă proba unei părţi din aceste afirmaţii. Astfel, au fost confirmate
abuzurile comise în detrimentul societăţii germane, climatul tensionat instaurat după venirea
la conducere a lui D.O., diminuările salariale, ameninţările, interdicţiile pentru unii angajaţi
de a-l contacta pe S.G., imposibilitatea pentru unii angajaţi să pătrundă în uzină, concedierile.

11. Cu toate acestea, în opinia instanţei de fond, afirmaţiile privind capacitatea lui
D.O. de a conduce uzina, implicarea sa în plecarea inginerului S.G. de la conducerea uzinei şi
răzbunarea acestuia din urmă au adus atingere onoarei şi reputaţiei lui D.O. Prima instanţă a
estimat că, în cazul în care conţinutul articolelor încerca să tragă un semnal de alarmă cu
privire la unele fapte determinate, imputate directorului D.O. şi cu privire la situaţia actuală şi
viitoare a uzinei H., pentru a-l avertiza pe patron, s-a dovedit a fi de bună-credinţă în această
privinţă, acesta nu a fost şi cazul afirmaţiilor care aduceau atingere la demnitatea lui D.O.

12. În cele din urmă, instanţa a considerat că reclamantul nu s-a limitat să prezinte
situaţia de fapt ca o informaţie, ci s-a angajat în aprecieri directe cu privire la persoana lui
D.O.

13. La 8 iulie 2002, Tribunalul Vâlcea, în urma recursului reclamantului, a confirmat
hotărârea, reţinând motivarea instanţei de fond.

4. Recursul în anulare

14. Conform informaţiilor furnizate de guvernul pârât în observaţiile sale, Procurorul
general din cadrul Parchetului de pe lângă Curtea Supremă de Justiţie a depus, la o dată
neprecizată, o cerere de recurs în anulare împotriva celor două hotărâri judecătoreşti
pronunţate în speţă. În faţa Curţii supreme, Procurorul general a solicitat achitarea
reclamantului pentru insultă.

15. Prin hotărârea din 12 septembrie 2003, Curtea Supremă de Justiţie a admis parţial
cererea formulată de Procurorul general şi a modificat, în parte, hotărârea judecătoriei din 16
aprilie 2002, de achitare a reclamantului pentru insultă. Cu toate acestea, Curtea supremă a
decis să menţină restul prevederilor hotărârii, inclusiv obligaţia reclamantului de a plăti în
solidar cu redacţia ziarului 10 milioane lei, respectiv 320 EUR prejudiciu moral. Partea
relevantă a motivării acestei hotărâri se citeşte astfel:

„ […] Conform art. 205 C. pen., atingerea onoarei şi reputaţiei unei persoane, prin cuvinte, prin
gesturi sau prin orice alte mijloace, ori prin expunerea la batjocură constituie infracţiunea de insultă. Pentru
existenţa unei asemenea infracţiuni trebuie avut în vedere atât elementul obiectiv, adică atingerea onoarei şi
reputaţiei unei persoane, cât şi elementul subiectiv, care presupune faptul că autorul afirmaţiilor a vrut să
jignească persoana vizată. Cât priveşte primul element (obiectiv), condiţiile pentru comiterea infracţiunii de
insultă sunt îndeplinite; în ceea ce priveşte elementul subiectiv, nu s-a dovedit că inculpatul a acţionat cu rea-
credinţă. Având în vedere probele aflate la dosar, în special cele patru articole publicate de inculpat, nu reiese
că afirmaţiile ar fi fost de natură să lezeze onoarea şi reputaţia părţii civile, comentariile priveau mai degrabă
activitatea acesteia în calitate de director general al societăţii comerciale şi nu viaţa sa privată.

De altfel, conţinutul articolelor publicate este rezultatul informaţiilor primite de reclamant de la
diverse persoane angajate de acea societate, celelalte afirmaţii privind o a treia persoană (inginerul C.P.) şi nu
partea vătămată.

Rezultă din contextul articolelor publicate de reclamant că acesta a vrut numai să informeze opinia
publică cu privire la anumite deficienţe în activitatea părţii vătămate, fără rea-credinţă şi fără intenţia de a
aduce atingere onoarei sau reputaţiei părţii vătămate.

[...]
Având în vedere aceste motive, rezultă că elementele constitutive ale infracţiunii de insultă nu sunt

îndeplinite în speţă, motiv pentru care trebuie să se admită recursul în anulare şi să fie casate deciziile numai
în ceea ce priveşte condamnarea inculpatului pentru insultă. Potrivit art. 11 alin. (2) lit. a) şi al art. 10 lit. d) C.
proc. pen., inculpatul este achitat de săvârşirea infracţiunii prevăzută la art. 205 C. pen., păstrându-se
dispoziţiile cu privire la obligaţia de a plăti, în solidar cu partea responsabilă civilmente, daune morale părţii
civile D.O.”.



B. Dreptul şi practica interne relevante

16. Dispoziţiile relevante din Codul penal român în materie de calomnie, astfel cum
erau în vigoare la vremea faptelor, precum şi modificările legislative ulterioare sunt descrise
în hotărârea Boldea împotriva României [nr. 19997/02, pct. 16-19, CEDO 2007-… (extrase)].

17. Prin Decizia nr. 62 din 18 ianuarie 2007, publicată în Monitorul Oficial nr. 104 din
12 februarie 2007, Curtea Constituţională a constatat că dispoziţiile art. 1 pct. 56 din Legea
nr. 278/2006 pentru modificarea şi completarea Codului penal, precum şi pentru modificarea
şi completarea altor legi, partea referitoare la abrogarea art. 205, 206 şi 207 C. pen., sunt
neconstituţionale, pe motiv că reputaţia persoanelor, astfel cum este garantată de Constituţie,
trebuie protejată în mod necesar prin sancţiuni de drept penal.

18. Articolele relevante din Codul civil român, în vigoare la momentul faptelor, sunt
redactate după cum urmează:

Art. 998
„Orice faptă a omului, care cauzează altuia prejudiciu, obligă pe acela din a cărui greşeală s-a

ocazionat, a-l repara.”

Art. 999
„Omul este responsabil nu numai de prejudiciul ce a cauzat prin fapta sa, dar şi de acela ce a cauzat

prin neglijenţa sau prin imprudenţa sa.”

Capete de cerere

19. Invocând art. 10 din convenţie, reclamantul pretinde că, în speţă, condamnarea sa
pentru insultă ca urmare a publicării celor patru articole de presă reprezintă o ingerinţă
disproporţionată în libertatea sa de exprimare şi care nu este necesară într-o societate
democratică.

În drept

20. Reclamantul se plânge de atingerea adusă dreptului său la libertatea de exprimare
în temeiul art. 10 din convenţie. Dispoziţiile relevante ale acestui articol se citesc după cum
urmează:

„1. Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi
libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine
seama de frontiere. [...]

2. Exercitarea acestor libertăţi, ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi, poate fi supusă unor
formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o
societate democratică, pentru […] protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora
[…]”

A. Argumentele părţilor

21. Guvernul consideră că cererea are un caracter abuziv, având în vedere
nerespectarea, de către reclamant, a obligaţiei de a informa Curtea cu privire la un element
esenţial pentru examinarea cererii, şi anume hotărârea din 12 septembrie 2003 a Curţii
Supreme de Justiţie, care l-a achitat pentru infracţiunea de insultă. În opina Guvernului,
comportamentul reclamantului ar putea justifica respingerea cererii ca fiind abuzivă. El
invocă cauza Predescu împotriva României (nr. 21447/03, pct. 24-27, 2 decembrie 2008).

22. Pe fondul cauzei, Guvernul consideră că hotărârea din 12 septembrie 2003 nu
constituie o ingerinţă în dreptul reclamantului la libertatea de exprimare deoarece acesta nu



fusese condamnat definitiv. În orice caz, Guvernul subliniază faptul că obligarea
reclamantului la plata sumei de 320 EUR cu titlu de prejudiciu moral nu reprezintă decât o
acţiune civilă. El consideră că această cauză nu ridică nicio problemă de accesibilitate şi
previzibilitate a dreptului intern şi că scopul legitim al măsurii consta în protecţia reputaţiei
părţii vătămate. În ceea ce priveşte necesitatea ingerinţei, Guvernul consideră că marja de
apreciere a autorităţilor naţionale cu privire la existenţa unei nevoi sociale imperioase nu a
fost depăşită, reclamantul trecând de limitele criticii admisibile (Stângu şi Scutelnicu
împotriva României, nr. 53899/00, pct. 58, 31 ianuarie 2006).

23. În opinia Guvernului, suma pe care reclamantul trebuia s-o plătească, în solidar cu
ziarul, era relativ moderată, iar Curtea ar trebui să ţină seama de asta la analiza aprecierii
naturii şi gravităţii pedepsei pronunţate. Acesta invocă, în acest sens, cauzele Stângu şi
Scutelnicu citată anterior (pct. 56) şi Mihaiu împotriva României (nr. 42512/02, pct. 71, 4
noiembrie 2008). În cele din urmă, Guvernul adaugă că reclamantul nu a prezentat nicio
dovadă care să ateste plata sumei respective.

24. Reclamantul contestă teza Guvernului şi afirmă că nu a luat cunoştinţă de
hotărârea Curţii Supreme de Justiţie din cauza necomunicării unei cópii a acestei hotărâri.
Respinge, de asemenea, teza cu privire la caracterul abuziv al cererii sale şi afirmă că a sesizat
Curtea înainte de pronunţarea hotărârii instanţei supreme, având grijă să respecte termenul de
şase luni prevăzut de art. 35 din convenţie.

25. Pe fondul cauzei, reclamantul pretinde că a suferit o ingerinţă nejustificată în
dreptul său la libertatea de exprimare. În opinia acestuia, hotărârea Curţii Supreme de Justiţie
nu a avut nicio influenţă asupra rezultatului cererii sale deoarece obligaţia de plată a daunelor
morale a fost menţinută. El consideră că, în speţă, caracterul relativ moderat al pedepsei
aplicate nu ar trebui să influenţeze concluziile Curţii cu privire la încălcarea art. 10 din
convenţie.

B. Motivarea Curţii

26. Curtea reaminteşte că, potrivit art. 47 § 6 din regulament, reclamantul trebuie „să
informeze Curtea cu privire la orice modificare a adresei şi a oricărui fapt relevant pentru
examinarea cererii sale”. O informaţie incompletă şi aşadar înşelătoare poate fi, de asemenea,
calificată ca un abuz al dreptului de recurs individual, în special atunci când priveşte nucleul
cauzei şi când reclamantul nu explică suficient nefurnizarea informaţiilor relevante
[Poznanski şi alţii împotriva Germaniei (dec.), nr. 25101/05, 3 iulie 2007]. În speţă, trebuie
observat că reclamantul nu a informat Curtea despre existenţa recursului în anulare. Curtea
reţine, de asemenea, că argumentele părţilor cu privire la momentul în care reclamantul a luat
cunoştinţă de această procedură extraordinară sunt divergente. În orice caz, Curtea consideră
că nu este necesar să se examineze acest argument, cererea fiind inadmisibilă pentru
următoarele motive.

27. Dacă presa nu trebuie să treacă de anumite limite, în special de protecţie a
reputaţiei şi a drepturilor unei persoane, îi revine totuşi obligaţia să comunice, în respectarea
obligaţiilor şi responsabilităţilor sale, informaţii şi idei privind problemele politice, precum şi
celelalte teme de interes general (a se vedea, printre multe altele, De Haes şi Gijsels împotriva
Belgiei, hotărâre din 24 februarie 1997, Culegere 1997-I, pp. 233-234, pct. 37, Thoma
împotriva Luxemburgului, nr. 38432/97, pct. 45, CEDO 2001-III, şi Colombani şi alţii
împotriva Franţei, nr. 51279/99, pct. 55, CEDO 2002-V).

28. În această privinţă, trebuie amintită jurisprudenţa constantă a Curţii, conform
căreia, pentru a aprecia existenţa unei „nevoi sociale imperioase” capabile să justifice o
ingerinţă în exercitarea libertăţii de exprimare, este necesar să se facă o distincţie clară între



fapte şi judecăţi de valoare. Dacă materialitatea faptelor se poate dovedi, judecăţile de valoare
nu se pretează unei demonstraţii a corectitudinii lor [a se vedea, printre altele, hotărârea De
Haes şi Gijsels, citată anterior, pct. 235, pct. 42; şi Harlanova împotriva Letoniei (dec.),
nr. 57313/00, 3 aprilie 2003]. Desigur, dacă este vorba despre susţineri privind
comportamentul unui terţ, uneori poate fi dificil să se facă distincţia între acuzaţiile de fapt şi
judecăţile de valoare. Cu toate acestea, chiar o judecată de valoare se poate adeveri excesivă
dacă este total lipsită de temei faptic (Ierusalim împotriva Austriei, nr. 26958/95, pct. 43,
CEDO 2001-II).

29. În această privinţă, Curtea a subliniat de altfel că, în cazul unei acuzaţii de fapt
privind direct o anumită persoană, indicându-i numele şi funcţia, autorul trebuie să prezinte o
bază faptică suficientă în cadrul procedurii deschise împotriva sa (Lešník, citată anterior, pct.
57 in fine, CEDO 2003-IV; Vides Aizsardzības Klubs împotriva Letoniei, nr. 57829/00, pct.
44, 27 mai 2004).

30. Cu toate acestea, Curtea reaminteşte că protecţia oferită ziariştilor de art. 10 din
convenţie este condiţionată de faptul că părţile în cauză trebuie să acţioneze cu bună-credinţă
astfel încât să ofere informaţii demne de crezare, cu respectarea deontologiei jurnalistice
(Radio France şi alţii împotriva Franţei, nr. 53984/00, pct. 37, Culegere 2004-II). Mai mult,
dacă este vorba de informaţii atribuite unor terţi, se impune o şi mai mare rigoare şi prudenţă
deosebită înainte de publicare [a se vedea, Stângu împotriva României (dec.), nr. 57551/00,
9 noiembrie 2004].

31. Atunci când îşi exercită controlul, Curtea nu are sarcina de a se substitui
instanţelor interne competente, ci de a verifica din perspectiva art. 10 deciziile pe care acestea
le-au pronunţat în virtutea puterii lor de apreciere. Nu rezultă că aceasta trebuie să se limiteze
la a stabili dacă statul pârât s-a folosit de această putere cu bună-credinţă, cu diligenţă şi în
mod rezonabil: ingerinţa litigioasă trebuie apreciată în cadrul întregii cauze pentru a stabili
dacă aceasta era „proporţională scopului legitim urmărit” şi dacă motivele invocate de
autorităţile naţionale pentru a o justifica sunt „relevante şi suficiente”. Prin urmare, Curtea
trebuie să se convingă de faptul că autorităţile naţionale au aplicat norme conforme
principiilor consacrate de art. 10 din convenţie, bazându-se mai ales pe o apreciere
acceptabilă a faptelor relevante [Zana împotriva Turciei, 25 noiembrie 1997, pct. 51, Culegere
1997-VII, şi Kyprianou împotriva Ciprului (MC), nr. 73797/01, pct. 171, 15 decembrie
2005]. Natura şi dificultatea pedepselor pronunţate sunt elemente de luat în considerare atunci
când este vorba de măsurarea proporţionalităţii unei atingeri a dreptului la libertatea de
exprimare garantat de art. 10 citat anterior [Ceylan împotriva Turciei (MC), nr. 23556/9, pct.
37, CEDO 1999-IV; Tammer împotriva Estoniei, nr. 41205/98, pct. 69, CEDO 2001-I;
Skałka împotriva Poloniei, nr. 43425/98, pct. 41-42, hotărârea din 27 mai 2003; Lešník, citată
anterior, pct. 63-64, CEDO 2003-IV].

32. În prezenta cauză, obligarea reclamantului de către Curtea Supremă de Justiţie
pentru a plăti daune morale părţii civile constituie o „ingerinţă a unei autorităţi publice” în
„dreptul său la libertatea de exprimare”. Problema este dacă o asemenea ingerinţă poate fi
justificată în raport cu art. 10 § 2.

33. Curtea apreciază, lucru care nu a fost contestat în faţa sa, că ingerinţa era
„prevăzută de lege”, iar obligarea sa la plată s-a bazat pe art. 998 şi art. 999 C. civ., în vigoare
la momentul faptelor, referitoare la răspunderea civilă delictuală şi că aceasta urmărea un
scop legitim, şi anume „protecţia drepturilor altora”, în special reputaţia lui D.O.

34. Curtea trebuie totuşi să verifice dacă această ingerinţă a fost justificată şi
„necesară într-o societate democratică”.

35. Curtea observă că, în cauză, deşi Curtea Supremă de Justiţie l-a achitat pe
reclamant de infracţiunea de insultă, aceasta a menţinut obligarea sa la plata de daune morale
în favoarea lui D.O. Chiar dacă motivarea acţiunii civile nu a fost detaliată în motivarea
hotărârii Curţii Supreme de Justiţie, Curtea deduce că D.O. a suferit un prejudiciu moral prin
articolele litigioase. Trebuie mai întâi să se examineze. ţinându-se cont de principiile



menţionate anterior, dacă existenţa prejudiciului moral menţionat poate constitui un motiv
relevant şi suficient pentru justificarea acţiunii civile împotriva reclamantului.

36. Curtea notează, pentru început, că, dacă articolele incriminate se înscriau într-o
serie de articole cu privire la o dezbatere de interes general despre privatizarea unor uzine de
stat, subiect deosebit de relevant pentru societatea română la momentul faptelor, nu e mai
puţin adevărat că mesajul principal degajat în scrierile litigioase viza conflictul de muncă
dintre fostul şi noul director general al uzinei H. şi modul în care acesta din urmă conducea
societatea.

37. În acest caz, examinând articolele incriminate în ansamblu, Curtea constată că
acestea cuprind acuzaţii privindu-l pe D.O. Astfel cum reiese din motivarea hotărârii din
16 aprilie 2002 a Judecătoriei Râmnicu Vâlcea, deşi o parte din afirmaţiile reclamantului au
arătat bună-credinţă (supra, pct. 10), nu este şi cazul celorlalte afirmaţii (supra, pct. 11). Mai
mult, chiar dacă Curtea Supremă de Justiţie a apreciat că nu s-a dovedit că reclamantul a
acţionat cu rea-credinţă, o parte din afirmaţiile sale nu era coroborată cu alte elemente de
probă (a se vedea, mutatis mutandis, Stângu şi Scutelnicu citată anterior, pct. 53). Conform
principiului enunţat supra, la pct. 30, in fine, reluând informaţii atribuite unor terţi,
reclamantul ar fi trebuit face dovada unei mai mari rigori şi a unei prudenţe deosebite înainte
de a le publica. Mai mult, în temeiul principiului enunţat supra, la pct. 29, reclamantul ar fi
trebuit să prezinte o bază faptică suficientă în cadrul procedurii deschisă împotriva sa.

38. În consecinţă, în absenţa acestei baze faptice şi prin faptul că articolul în litigiu s-a
înscris mai degrabă în contextul unui conflict de muncă între doi conducători ai unei societăţi
comerciale şi între competenţele lor manageriale, Curtea nu consideră că putem găsi în
afirmaţiile reclamantului expresia unei „doze de exagerare” sau „provocare”, expresii permise
în cadrul exercitării libertăţii jurnalistice [a se vedea, mutatis mutandis, Dalban împotriva
României, (MC) nr. 28114/95 pct. 49, Culegere 1999-VI]. În consecinţă, Curtea consideră ca
fiind „relevante şi suficiente” motivele reţinute de Curtea Supremă de Justiţie pentru a
concluziona că reclamantul a adus atingere onoarei lui D.O. şi pentru a-l obliga la plată prin
acţiunea civilă.

39. În cele din urmă, în ceea ce priveşte proporţionalitatea atingerii dreptului la
libertatea de exprimare, Curtea notează că, în speţă, reclamantul a fost obligat la plata, în
solidar cu ziarul săptămânal, a unei sume relativ, şi anume a unei despăgubiri de aproximativ
320 EUR cu titlu de prejudiciu moral. În plus, Curtea observă că, având în vedere informaţiile
furnizate de Guvern, nici reclamantul nici ziarul săptămânal nu i-au plătit daune-interese lui
D.O. (a se vedea, în acelaşi sens, Stângu şi Scutelnicu citată anterior, pct. 55).

40. Ţinând seama de marja de apreciere de care dispun statele contractante într-o
asemenea situaţie, Curtea apreciază, având în vedere circumstanţele cauzei, că respectiva
obligare la plată în urma acţiunii civile împotriva reclamantului nu era disproporţionată în
raport cu scopul legitim urmărit şi că ingerinţa în litigiu poate, prin urmare, să fie considerată
„necesară într-o societate democratică”. Prin urmare, cererea este în mod vădit nefondată şi
trebuie respinsă în temeiul art. 35 § 3 şi 4 din convenţie.

Pentru aceste motive, Curtea, în unanimitate,

Declară cererea inadmisibilă.

Santiago Quesada Josep Casadevall
Grefier Preşedinte


