
Tradus şi revizuit de IER (www.ier.ro)

Secţia a treia

DECIZIE

Cererea nr. 877/04 prezentată de Florian GOLDSTEIN şi S.C. RING PRESS SRL
împotriva României

Curtea Europeană a Drepturilor Omului (Secţia a treia), reunită la 10 aprilie 2012 într-
o cameră compusă din Josep Casadevall, preşedinte, Alvina Gyulumyan, Egbert Myjer, Ján
Šikuta, Luis López Guerra, Nona Tsotsoria, Mihai Poalelungi, judecători, şi Santiago
Quesada, grefier de secţie,

având în vedere cererea menţionată anterior, introdusă la 8 decembrie 2003,
având în vedere decizia preşedintelui Camerei de a-l desemna pe Mihai Poalelungi în

calitate de judecător ad hoc (art. 26 § 4 din convenţie şi art. 29 § 1 din Regulamentul Curţii),
în urma abţinerii lui Corneliu Bîrsan, judecător ales să reprezinte România (art. 28 din
Regulamentul Curţii),

având în vedere observaţiile prezentate de guvernul pârât şi cele prezentate ca răspuns
de reclamanţi,

după ce a deliberat în acest sens, pronunţă următoarea decizie:

În fapt

1. Primul reclamant s-a născut în 1951 şi locuieşte în Bucureşti. Este jurnalist; la data
evenimentelor în litigiu în prezenta cauză era redactor-şef la cotidianul Bursa, principalul
acţionar şi reprezentant legal al societăţii reclamante. Societatea reclamantă este proprietara şi
editoarea cotidianului Bursa, avându-şi sediul în Bucureşti.

Reclamanţii sunt reprezentaţi de doamna G. Teodorescu, avocat în Bucureşti.
Guvernul român („Guvernul”) este reprezentat de agentul guvernamental, Irina Cambrea, din
cadrul Ministerului Afacerilor Externe.

2. Faptele cauzei, astfel cum au fost expuse de către părţi, se pot rezuma după cum
urmează.

3. Reclamantul a început în 2001 să scrie o serie de peste 50 de articole în Bursa pe
tema situaţiei financiare dificile a trustului media M.P. De asemenea, şi-a exprimat
nemulţumirea faţă de aparentul tratament preferenţial acordat de stat trustului M.P. la plata
impozitelor.

4. M.P. a formulat o plângere împotriva societăţii reclamante, susţinând că articolele
scrise de primul reclamant constituiau acte de concurenţă neloială. Acţiunea era întemeiată pe
art. 4 lit. e) din Legea nr. 11/1991 privind combaterea concurenţei neloiale, care sancţionează
denigrarea ca un act de concurenţă neloială.

Trustul a făcut trimitere la următoarele articole: „Ministrul V.D. se lasă manipulat de
[M.P.]”; „[M.P.] – posibil subiect de cercetare penală interstatală”; „[M.P.] – înglodat în
datorii, dar cu tupeu”); „Profiturile CME după contabilitatea americană reprezintă pierderi
la [M.P.]”); „Naivitate? Incompetenţă? Corupţie?”; „[M.P.] din România a intrat sub
investigaţiile Securities and Exchange Commission din Washington”; şi „[P. TV] –
ANTINATO”.

Articolele conţineau referiri la rapoarte întocmite de Securities and Exchange
Commission şi de Comisia Europeană, precum şi la Cartea albă privind guvernarea din



decembrie 2000. Într-un articol din acea serie, publicat la 7 mai 2001 în Bursa, i s-a solicitat
trustului M.P. să îşi prezinte punctul de vedere în această privinţă.

5. La 14 noiembrie 2002, Tribunalul Bucureşti a admis acţiunea şi a obligat societatea
reclamantă „să se abţină de la răspândirea, prin publicaţiile sale, a unor declaraţii calomnioase
privind activităţile reclamantului”. De asemenea, societatea reclamantă a fost obligată la plata
a 800 000 000 lei româneşti (ROL) cu titlu de prejudiciu moral şi la publicarea unei copii a
deciziei de şapte pagini a tribunalului în Bursa.

Părţile relevante ale motivării instanţei sunt redactate după cum urmează:

„Faptul că actele [societăţii reclamante] se încadrează în domeniul concurenţei este dovedit de modul
în care, într-o serie de articole din cotidianul Bursa, prezenta activităţile [trustului media], activităţi care […]
sunt de interes public general.

În această privinţă, sunt relevante articolele referitoare la agenţia de ştiri [deţinută de M.P.], despre
care [societatea reclamantă] a comentat, de exemplu, că: «[...] o revistă a presei nu poate fi încredinţată unei
agenţii care face parte dintr-un trust media cu cea mai mare datorie din ţară – [M.P.]; este în interesul acesteia
să elimine orice referire la cercul corupt care îi tolerează datoriile.» […]

Majoritatea articolelor conţin […] acuzaţii deschise la adresa [M.P.].
Acestea vizează, de exemplu, situaţia financiară a [M.P.]: «grupul cu cea mai mare datorie din ţară»,

«un datornic inveterat», «înglodat în datorii, dar cu tupeu», «incorect», «mişmaşuri în contabilitate»; sau
afacerile grupului: «Enronul României», «posibil subiect de cercetare penală interstatală», promovarea unui
«management incestuos».

Din cauza gravităţii lor, aceste afirmaţii, chiar dacă se dovedesc adevărate, promovează un sentiment
de dezaprobare, dezgust chiar, faţă de grupul media. Expresiile arată că [societatea reclamantă] a înţeles greşit
libertatea presei şi dreptul la opinie şi de a difuza informaţii […]

Publicarea repetată, pentru o lungă perioadă de timp, a unor informaţii negative referitoare la
activităţile unui concurent, într-un mod care poate stârni dezaprobarea clienţilor, nu poate constitui o
concurenţă loială şi acceptabilă […]

Vina există atâta timp cât există concurenţă neloială.
Reaua credinţă nu este decât o circumstanţă agravantă […] [efectele negative] pot rezulta chiar şi fără

intenţie. [Lipsa intenţiei] nu înlătură răspunderea.
Într-adevăr, alte ziare au publicat articole asemănătoare, însă acestea nu au constituit acte de

concurenţă şi nu era calomnioase ori repetate în timp. În orice caz, [faptul că alte ziare au publicat articole
asemănătoare] nu înlătură răspunderea pârâtului.”

6. Hotărârea a fost confirmată la 10 iunie 2003 de Curtea de Apel Bucureşti, rămasă
definitivă.

Părţile relevante ale deciziei curţii de apel sunt redactate după cum urmează:

„[…] articolele atacate prezintă o evaluare comparativă a metodelor jurnaliste folosite de Bursa şi
[M.], o comparaţie defavorabilă lui [M.P.]…

Reaua-credinţă [a societăţii reclamante] este dovedită de atitudinea sa: acuzaţii extrem de grave,
tendenţioase; durata [campaniei] şi frecvenţa articolelor împotriva [M.P.]; precum şi modul în care articolele
incriminate au fost scrise şi prezentate […]

Hotărârea pronunţată în primă instanţă nu a încălcat libertatea de exprimare a [societăţii reclamante].
[Societatea reclamantă] îşi menţine libertatea de a publica orice informaţie, fie defavorabilă sau negativă, atâta
timp cât informaţia este corectă şi adevărată, iar publicaţia nu devine o campanie de presă îndreptată spre
distrugerea imaginii şi reputaţiei unui concurent […]

În cazul de faţă, acuzaţiile de corupţie, fraudă, şantaj şi manipulare cu tentă politică, precum şi
manipularea prin intermediul mass-media, afectează indubitabil imaginea publică, prestigiul şi reputaţia [a
M.P.] […]”

7. M.P. a introdus şi alte acţiuni împotriva reclamanţilor: o plângere similară pentru
concurenţă neloială (respinsă la 24 aprilie 2002 de Tribunalul Bucureşti întrucât M.P. nu a
plătit taxa judiciară de timbru), două acţiuni în despăgubire (prima respinsă la 23 noiembrie
2003; cea de a doua admisă în primă instanţă dar atacată în apel de primul reclamant), precum
şi o plângere pentru calomnie împotriva primului reclamant (respinsă la 24 octombrie 2002
de judecătorie).



Capete de cerere

8. Reclamanţii se plâng de faptul că, prin condamnarea lor pentru acte de concurenţă
neloială drept consecinţă a publicării unei serii de articole ce criticau activităţile şi relaţiile
pretins corupte ale funcţionarilor statului cu un grup media concurent, instanţele le-au restrâns
libertatea de exprimare, cu încălcarea art. 10 din convenţie.

9. De asemenea, reclamanţii s-au plâns, în temeiul art. 6 din convenţie, că procesele
iniţiate de M.P. în temeiul Legii concurenţei nu au fost echitabile. Au susţinut că instanţele nu
au examinat probele prezentate de apărare. În ultimul rând, aceştia s-au plâns de modul în
care instanţele au încadrat articolele incriminate ca fiind acte de concurenţă neloială.

În drept

A. Cu privire la capătul de cerere întemeiat pe art. 10 din convenţie

10. Reclamanţii au considerat condamnarea lor pentru acte de concurenţă neloială
drept o restrângere a libertăţii lor de exprimare, ceea ce contravine art. 10 din convenţie,
redactat după cum urmează:

„1. Orice persoană are dreptul la libertatea de exprimare. Acest drept cuprinde libertatea de opinie şi
libertatea de a primi sau de a comunica informaţii ori idei fără amestecul autorităţilor publice şi fără a ţine
seama de frontiere. Prezentul articol nu împiedică Statele să supună societăţile de radiodifuziune, de
cinematografie sau de televiziune unui regim de autorizare.

2. Exercitarea acestor libertăţi, ce comportă îndatoriri şi responsabilităţi, poate fi supusă unor
formalităţi, condiţii, restrângeri sau sancţiuni prevăzute de lege, care constituie măsuri necesare, într-o
societate democratică, pentru securitatea naţională, integritatea teritorială sau siguranţa publică, apărarea
ordinii şi prevenirea infracţiunilor, protecţia sănătăţii sau a moralei, protecţia reputaţiei sau a drepturilor altora,
pentru a împiedica divulgarea de informaţii confidenţiale sau pentru a garanta autoritatea şi imparţialitatea
puterii judecătoreşti.”

11. Guvernul a susţinut că articolele respective nu intrau sub incidenţa art. 10. În
opinia sa, formularea şi scopul articolelor indicau că nu urmăreau să influenţeze sau să
mobilizeze opinia publică, ci să promoveze interese economice. Citând opinia separată din
Hertel împotriva Elveţiei (25 august 1998, Culegere de hotărâri şi decizii 1998-VI), Guvernul
a susţinut că, în chestiuni de concurenţă neloială, statelor ar trebui să li se acorde o marjă de
apreciere mai largă decât în alte domenii ale libertăţii de exprimare. Mai mult, Guvernul a
argumentat că măsura luată de instanţele interne împotriva reclamanţilor era necesară într-o
societate democratică. De asemenea, acesta a confirmat că reclamanţii nu au putut dovedi
veridicitatea declaraţiilor lor. Referitor la sancţiunea aplicată, acesta a remarcat că reclamanţii
nu au suferit consecinţe semnificative deoarece sumele pe care le aveau de plătit nu erau
excesive, iar sentinţa instanţei nu i-a împiedicat să publice articole atâta timp cât informaţiile
din acestea sunt corecte şi adevărate. Acesta a reamintit că Curtea nu ar trebui să înlocuiască,
cu propria evaluare a faptelor, pe cea a instanţelor naţionale.

12. Reclamanţii au contestat argumentele respective. În primul rând, au argumentat că
art. 10 este aplicabil în cazul lor. Aceştia au susţinut că articolele în litigiu vizau bugetul de
stat şi comportamentul statului faţă de companii care nu şi-au plătit impozitele, fiind în
consecinţă o problemă de interes public care afecta publicul larg.

Reclamanţii au mai reiterat că articolele abordau probleme de interes public, că au fost
cercetate cu minuţiozitate şi includeau trimiteri la surse disponibile pentru consultare generală
(rapoarte ale Guvernului, Raportul anual al Comisiei Europene din 2002 referitor la România,
rapoarte ale Parlamentului). Ei au raportat strict chestiuni care implică bugetul de stat şi, în
consecinţă, sunt de interes pentru public şi nu au făcut publice informaţii confidenţiale sau
private legate de M.P. Ei au remarcat că, deşi au încercat să obţină punctul de vedere al M.P.



în această chestiune, trustul a refuzat să comenteze.
Reclamanţii consideră că sancţiunea aplicată este disproporţionată şi contrară libertăţii

lor de exprimare.
13. Chiar şi presupunând că prezentul caz constituie exclusiv o chestiune de

concurenţă neloială, Curtea a constatat deja că asemenea chestiuni intră sub incidenţa art. 10,
în special atunci când au legătură cu ziare concurente [a se vedea Krone Verlag GmbH & Co.
KG împotriva Austriei (nr. 3), nr. 39069/97, pct. 20, CEDO 2003-XII]. Aceasta nu vede
niciun motiv să ajungă la o concluzie diferită în cazul de faţă.

14. Curtea reaminteşte că, în conformitate cu jurisprudenţa sa, înaltele părţi la
convenţie dispun de o oarecare marjă de apreciere la judecarea chestiunilor legate de
libertatea de exprimare. Această marjă de apreciere este deosebit de importantă în domeniul
complex şi instabil al concurenţei neloiale. Cu toate acestea, se impune reducerea marjei de
apreciere atunci când în joc nu se află simplele afirmaţii pur „comerciale” ale unei persoane,
ci participarea acesteia într-o dezbatere de interes general (a se vedea Krone Verlag GmbH &
Co. KG, citată anterior, pct. 30, şi Hertel împotriva Elveţiei, 25 august 1998, pct. 47, Culegere
1998-VI).

De asemenea, Curtea reiterează că examinarea faptelor este în principal de competenţa
instanţelor naţionale, prin urmare nu are sarcina de a cerceta pretinsele erori de fapt sau de
drept comise de o instanţă naţională decât dacă şi în măsura în care acestea ar fi putut încălca
drepturi şi libertăţi protejate prin convenţie [a se vedea, mutatis mutandis, García Ruiz
împotriva Spaniei (MC), nr. 30544/96, pct. 28, CEDO 1999-I].

15. În cazul de faţă, Curtea observă că reclamanţii au fost condamnaţi pentru o serie
de articole privind situaţia financiară a unui alt trust media. Articole similare au fost publicate
şi de alte ziare la vremea respectivă. În plus, articolele incriminate se bazau pe rapoarte
publice din diverse surse naţionale şi internaţionale. Diverse instanţe interne au admis că
chestiunea era de interes public general. În sensul art. 10 din convenţie, Curtea are aşadar
convingerea că articolele prezentau o problemă de interes general şi au contribuit la
dezbaterea publică a problemei.

16. Curtea observă totuşi că, în baza probelor care le-au fost prezentate, instanţele
interne au considerat în hotărâri foarte lungi şi larg motivate că publicarea articolelor nu
constituia decât o campanie de presă menită să distrugă imaginea şi reputaţia concurentului,
fiind prin urmare prejudiciabilă în sine pentru trustul media, indiferent dacă informaţia
transmisă era adevărată. Consideră totodată că primul reclamant a acţionat cu rea-credinţă, cu
intenţia de a denigra M.P. [a se vedea Ieremeiov (nr. 2), citată anterior, pct. 44]. Nu există
indicii ale unor elemente arbitrare în modul în care instanţele s-au achitat de sarcinile lor.

De asemenea, Curtea acordă importanţă faptului că alte instanţe interne care au
soluţionat în mod specific o plângere pentru calomnie formulată din aceleaşi motive ca şi
plângerea pentru concurenţă neloială i-au achitat pe reclamanţi.

17. Reiterând faptul că instanţele interne sunt într-o poziţie mai bună pentru
examinarea şi interpretarea faptelor, Curtea nu constată niciun motiv pentru a se abate de la
concluziile formulate de instanţele interne în acest caz (a se vedea, mutatis mutandis, García
Ruiz, citată anterior, pct. 28). De asemenea, consideră, în circumstanţele cauzei, că chiar şi
presupunând că a existat o ingerinţă în dreptul reclamanţilor la libertate de exprimare, această
ingerinţă a fost proporţională cu scopul legitim urmărit.

Având în vedere toate argumentele anterioare, concluzia Curţii este că motivarea
prezentată de instanţele interne pentru condamnarea reclamanţilor a fost pertinentă şi
suficientă, precum şi că instanţele naţionale nu au depăşit limita marjei lor de apreciere în
prezenta cauză (a se vedea, mutatis mutandis, Kuliś şi Różycki împotriva Poloniei,
nr. 27209/03, pct. 39, 6 octombrie 2009).

18. Rezultă că acest capăt de cerere este în mod vădit nefondat şi trebuie respins în
conformitate cu art. 35 § 3 lit. a) şi § 4 din convenţie.



B. Cu privire la capătul de cerere întemeiat pe art. 6 din convenţie

19. Reclamanţii au afirmat că procesele iniţiate în temeiul Legii concurenţei nu au fost
echitabile.

20. Cu toate acestea, având în vedere toate elementele de care dispune şi în măsura în
care este competentă să se pronunţe cu privire la aspectele invocate, Curtea constată că
acestea nu indică nicio aparentă încălcare a drepturilor garantate de art. 6 § 1 din convenţie.
În special, Curtea reiterează că nu a găsit indicii ale unor elemente arbitrare în modul în care
instanţele au examinat probele şi au aplicat legislaţia relevantă faptelor cauzei (a se vedea, în
special, supra, pct. 16).

Rezultă că acest capăt de cerere este în mod vădit nefondat şi trebuie respins în
conformitate cu art. 35 § 3 lit. a) şi § 4 din convenţie.

Pentru aceste motive, Curtea, în unanimitate,

Declară cererea inadmisibilă.

Santiago Quesada Josep Casadevall
Grefier Preşedinte


