Alo, Bruxelles – Noutăţi în privinţa mobilităţii sustenabile

Ana-Maria Cononovici, 09.10.2023

„Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă” a Comisiei Europene poate fi îmbunăţită.

La nivelul Uniunii Europene există mai multe acțiuni menite să susţină „Strategia pentru o mobilitate sustenabilă și inteligentă”. Se urmăreşte adoptarea vehiculelor nepoluante și a combustibililor alternativi, facilitarea trecerii la mijloace de transport sustenabile, cum ar fi căile ferate și căile navigabile interne, promovarea transportului multimodal, prin combinarea a diverse moduri de transport pe parcursul unei călătorii și ciclismul, mersul pe jos și transportul public în zonele urbane.

Această Strategie este însoțită de un plan de acțiune care cuprinde 82 de inițiative, punând, astfel, bazele procesului prin care sistemul de transport al Uniunii Europene își poate realiza tranziția verde și digitală. În acest fel, acesta poate deveni mai rezilient în fața viitoarelor crize.

Prin trecerea la un sistem de transport inteligent, competitiv, sigur şi accesibil, se speră că reducerea emisiilor de gaze cu efect de seră va fi cu până la 90% până în 2050, iar aceasta este ţinta asumată prin Pactul verde european. Sunt propuse trei etape, având ca orizont de timp anii 2030, 2035 şi 2050.

Veerle Nuyts, purtătoare de cuvânt al Comisiei Europene, a menționat recent faptul că „Spania a propus înlocuirea unei măsuri din Legislaţia privind mobilitatea sustenabilă, care a fost mecanismul de urmărire a realizării obiectivelor statale, potrivit aşa-numitului principiu al etapizării şi aceasta a fost înlocuită cu prevederi care promovează taxe pentru transporturile grele, menite să reducă emisiile de gaze cu efect de seră ca parte din taxele pentru transporturile pe uscat. Iar acest răspuns la perturbările severe în pieţele energetice înregistrate în ultimii ani, a fost rezultatul creşterii costurilor transportatorilor pe şosele.

Şi mai mult decât atât, din 2027 este prevăzută introducerea Sistemului de comercializare a emisiilor revizuit, la nivelul UE, care va stabili preţul emisiilor provenite din transport şi care se suprapune parţial cu prevederile anterioare.”

Obiectivele asumate până în 2030 sunt: cel puțin 30 de milioane de autoturisme cu emisii zero în exploatare pe drumurile europene; 100 de orașe europene neutre din punct de vedere climatic; dubarea traficului feroviar de mare viteză la nivelul întregii Europe; călătorii colective pentru deplasări pe o lungime sub 500 de km – neutre din punctul de vedere al carbonului; mobilitate automatizată implementată la scară largă; nave maritime cu emisii zero pregătite pentru lansarea pe piață.

Articolul original poate fi citit pe site-ul Radio România Internațional.

Foto: www.pixabay.com

Acest articol este preluat pe site-ul Institutului European din România în baza parteneriatului încheiat între Societatea Română de Radiodifuziune prin Radio România Internațional și Institutul European din România în cadrul proiectului editorial EuranetPlus.

Sari la conținut