Daniel Onea, 15.07.2024
În unele state membre ale Uniunii Europene produsele de bază se vând mai scump în raport cu alte state membre, din cauza constrângerilor teritoriale de aprovizionare, adesea impuse de companiile multinaționale.
Instituită în 1993, piața unică a Uniunii Europene este una dintre cele mai mari realizări. Aceasta garantează că mărfurile, serviciile, persoanele și capitalurile pot circula liber pe întreg teritoriul UE. Datorită pieței unice, consumatorii au acces la o gamă mai largă de servicii și produse de înaltă calitate, putând avea încredere că acestea sunt sigure și că respectă mediul. Totuși, există și provocări.
Recent, premierul Greciei a trimis Comisiei Europene o scrisoare prin care cere instituției să propună măsuri pentru a împiedica politica unor companii multinaționale de a comercializa produse de consum identice sau similare sub mărci diferite, în diferite țări membre, ceea ce le permite o tarifare diferită. De asemenea, oficialul a cerut și măsuri pentru interzicerea practicilor comerciale neloiale.
Constrângerile teritoriale de aprovizionare sunt practici impuse de marii producători de mărci multinaționale pentru a determina, de multe ori, comercianții cu amănuntul și angrosiștii să furnizeze numai de la distribuitorul lor pentru țara în care își desfășoară activitatea cumpărătorii.
Astfel, producătorii de mărci fragmentează piața unică pentru a menține diferențe artificiale de preț în întreaga Europă. Prin urmare, consumatorii plătesc mai mult, iar eficiența pe care piața unică trebuie să o atingă este subminată. Constrângerile teritoriale de aprovizionare pot lua mai multe forme: refuzul de a furniza anumite produse, diferențierea produselor prin ambalare, obligația de a accepta ca produsul să fie vândut doar într-o singură destinație, limitarea cantităților de cumpărare sau restricționarea promoțiilor.
Conform unui studiu al Comisiei Europene, consumatorii ar putea economisi 14 miliarde de euro, dacă ar fi eliminate constrângerile teritoriale de aprovizionare.
Johanna Bernsel, purtătoare de cuvânt pentru piața internă la Comisia Europeană, spune că această problemă reprezintă un motiv de îngrijorare, deoarece îi împiedică pe comercianții cu amănuntul să beneficieze pe deplin de piața unică și creează, de asemenea, o discriminare a prețurilor în rândul consumatorilor din UE:
„Am luat măsuri ferme pentru a aborda astfel de practici atunci când acestea intră sub incidența legislației concurenței. Acolo, avem reguli clare, pe care le folosim în cazurile de poziție dominantă pe piață. (…) Ceea ce intenționăm să facem ca răspuns acum este să colectăm mai întâi dovezi din investigațiile în materie de concurență, alte studii și analize, împreună cu statele membre. Apoi, vom lansa un dialog cu părțile interesate relevante. Acesta este un fel de misiune de constatare a faptelor și va informa noua Comisie cu privire la măsurile politice care ar putea fi adoptate pentru a aborda astfel de constrângeri teritoriale de aprovizionare nejustificate”, a încheiat oficialul european.
Articolul original poate fi citit pe site-ul Radio România Internațional.
Foto: Johanna Bernsel (©European Union, 2023 / Photographer: Aurore Martignoni).
Acest articol este preluat pe site-ul Institutului European din România în baza parteneriatului încheiat între Societatea Română de Radiodifuziune prin Radio România Internațional și Institutul European din România în cadrul proiectului editorial EuranetPlus.